Ensemblen Kungligt Bra Musik

”Kungligt bra musik” är en mindre barockensemble, ofta i kvartett format bestående av blockflöjt/er, (violin) teorb, orgel/cembalo och cello. Ensemblen har funnits sedan 2008 och framträtt på ett flertal stora festivaler runt om i Norden, bl.a. Early Music Festival, Modus festivalen i Norge och Kostermusikfestival. De har även gjort ett antal turnéer i Norden samt blivit programlagda hos flera kammarmusikföreningar bl.a. i Örebro. Ensemblen var finalister i NORDEMs tävling för unga ensembler inom tidigmusik i Norden 2012 och även blivit engagerade av Sveriges Radio för konsertproduktion på P2 Live.

“... Först ensemblen som kallar sig för Kungligt bra musik och gör skäl för sitt namn. I Backens kyrka i Umeå framför de glödande vacker barockmusik av mästaren Johann Sebastian Bach men också svenska eller Sverigeanknutna 1700-talstonsättare som Johan Helmich Roman, Hinrich Philip Johnsen och Johann Gottlieb Naumann”. - SR P2

“...Under kvällen bjuder musikerna på informativa mellansnack… Det blir små, naturliga pauser mellan styckena så att man i lugn och ro hinner smälta musikupplevelsen...

… Det blir många musikaliska utmaningar för de duktiga musikerna och för publiken - en avslappnad och vacker konsert.”
Av Ida Folkesson NSD http://www.nsd.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=4766398
Ensemblen består av välrenommerade musiker med hög musikalisk integritet och kunskap om tidig musik. Vårt mål är att göra hög kvalitativa framföranden och inspelningar av den svenska 1700-tals musiken och all tidig musik som kan kopplas till denna, musikaliskt eller genom andra influenser. Detta för att visa på bredd, ge kopplingar mellan dåtidens musikliv (främst i Europa) och för att det finns så mycket tidig musik som passar bättre nu än i en byrålåda.

Musiker i Kungligt bra Musik! :

My Eklund, blockflöjt

Lisa Oscarsson, orgel/cembalo

Jonas Nordberg, lutor

Mime Brinkman, cello

Musiker som ensemblen arbetar med ibland:

Caroline Eidsten-Dahl, blockflöjt

Kate Hearn, cello

Catalina Langborn, violin

eller inordna musiken i ett samhällsperspektiv, både historiskt och nutida. Den svenska ”touchen” på ensemblen fyller en funktion genom att den hjälper oss hålla vårt kulturarv levande men fungerar också som en utgångspunkt för diskussioner, funderingar om vad som är svenskt.